Læst I; September 2013

Det er noget tid siden jeg har lavet et “Læst i” indlæg. Som skrevet før, laver jeg først disse når jeg har læst en bog helt færdigt. Så det kan godt være, at jeg har startet en bog halvvejs inde i en måned og læst den færdig i den næste, så bliver der først skrevet om den i den måned den er læst færdig.
Så det er egentlig ikke fordi jeg ikke har læst, jeg har bare ikke læst noget færdigt.
Dog har jeg fået læst én bog færdig i September, en bog jeg startede med i starten af sommerferien, men der er også en ordentlig moppedreng, så det er klart den har taget noget tid at læse.

under-kuplenJeg har fået læst Under Kuplen Af Stephen King, og hermed er min første Stephen King roman læst… og jeg kan allerede sige, at det ikke bliver den sidste. Jeg er vild med hans skrivestil.
Denne bog var fantastisk sjov, underholdende, skræmmende og meget meget spændende. Jeg var i hvert fald meget fænget af handlingen, og det havde jeg egentlig ikke troet, at jeg ville være. Jeg mistede allerede modet da jeg så størrelsen på boden. Det er altså en mursten på 1200-nogle sider, og det er meget sjælden jeg læser så tykke bøger. Men jeg vidste, at jeg måtte læse denne, fordi jeg havde hørt om tv-serien der skulle laves efter bogen. Så selvfølgelig skulle jeg læse bogen.
Men længden har faktisk ikke generet mig. Ja, det er en lang bog, og den taget lidt tid at tygge sid igennem, især fordi der, efter min mening, er nogle passager som er ret kedelige i forhold til andre, og det kunne godt blive langtrukkent. Der er bestemt passager jeg kunne have undværet, som jeg ikke interesserede mig for, og som jeg egentlig ikke synes burde have været med i bogen, fordi de ikke gav noget til bogen.

Men når det er sagt, vil jeg bare sige, at jeg er vild med bogen. Jeg synes virkelig den er fedt skrevet, og der er nogle fantastisk gode karakterer med. Now, dette er endnu et problem med bogen, udover længden, de mange MANGE karakterer. Bogen er spækket med karakterer, og der er virkelig svært at finde rundt i hvem de forskellige. Der bliver bare nævnt så mange forskellige navne, og det er altså forvirrende. Heldigvis er der et persongalleri i starten af bogen, som jeg bestemt gjorde mig brug af i de første 300 sider af bogen, fordi jeg simpelthen ikke kunne hitte ud af hvem folk var.
Dette er selvfølgelig noget man finder ud af jo længere hen i bogen man kommer, men jeg synes godt nok det var lidt irriterende og forvirrende i starten, for det er jo ikke fordi man har lyst til at sidde og bladre frem og tilbage for liiige at finde ud af hvem en hvis person er.

Mine yndlings karakterer er (selvfølgelig) Barbie, Rusty og Julia Shumway. Jeg skriver selvfølgelig fordi det er dem man SKAL kunne lide. Det er “The Good Guys”. Det er dem der er heltene i denne historie, og jeg elsker dem. Jeg synes det er fantastiske karakterer, og jeg kunne godt læse mere om dem.
Jeg kan også godt lide Joe, fordi han bare er super sej. Super sej 13-årig fyr som bare har styr på en masse.
Bogen er fyldt med en masse ubehagelige karakterer, som Stephen King virkelig har formået at få fremstillet på den klammeste måde. Det er en fed kontrast af de virkelig gode karakterer mod disse virkelig ubehagelige typer. Det er virkelig fedt.

Bogen er altså super god. Det er nok en af de bedste bøger jeg har læst i år (jeg har ikke læst så mange bøger i år, så jeg ved ikke hvor meget det siger.. men god er den)
Jeg var ikke sikker på, at historien ville være noget for mig, da jeg var bange for, at den ville vise sig at være meget sci-fi, og hvis der er noget jeg ikke er vild med, så er det sådan noget.
Klart, der er en smule, men der er ikke overdrevet. Historien handler mere om personerne imellem og hvordan de klarer sig i den tid der er en kuppel nede ovre deres by. Det er fedt at læse en bog der har så meget dialog, så meget med hvordan karaktererne er med hinanden.

Jeg har fået set første afsnit af serien baseret på bogen, altså serien Under The Dome. Måske laver jeg en lille skrivelse om det på et tidspunkt… for der er bestemt noget at sige. Og der er ikke positivt.

One thought on “Læst I; September 2013

Skriv et svar

