Ren Magi

Det er utroligt, hvor stærke følelser bøger kan bringe frem i én. Ved at genlæse, de to første, Harry Potter bøger, har jeg virkelig haft en masse forskellige følelser.
Jeg har grædt, på steder hvor man nok ikke burde græde. Men den verden er simpelthen fantastisk, og der har virkelig bare været steder, hvor tårene har trillet, fordi det bare er så.. smukt på en eller anden måde.
Der er flere steder hvor jeg har grinet højlydt, fordi der virkelig er humor i de bøger. Det er ikke noget, jeg før har lagt mærke til. De er virkelig sjove!

Og ellers har jeg bare siddet med det største smil på, mens jeg har læst dem. De bøger.. For hulan da. Det bliver ikke bedre.

For første gang, har jeg lavet æselører i mine bøger! Det har jeg aldrig gjort, og jeg er ikke meget for det, men der var steder, jeg var nødt til at huske!
Så her kommer lige lidt citater eller hvad man kalder det, fra bøgerne. Dem jeg lige er faldet over, mens jeg læste dem.

– De købte Harrys skolebøger i en butik, der hed Flourish &Blotts, hvor reolerne nåede til loftet, bugnende af læderindbundne bøger så store som fortovsfliser og silkeindbundne bøger så små som frimærker. Der var bøger fulde af de mærkværdigste symboler – og endda bøger med helt tomme sider. Dem ville Dudley, der aldri læste noget som helst, sikkert have været ivrig efter at få fat i. Harry potter og De Vises Sten, side 82

– Endelig kan Slytherin
den rette hylde blive
til den, som ingen midler skyer
for sine mål at gribe.
Harry potter og De Vises Sten, side 119
Er jeg den eneste, som ikke synes, at det lyder dårligt. Godt nok er Slytherin “slemt”. Jeg synes godt, at jeg kunne passe til den beskrivelse.

– Han savnede Hogwarts så stærkt, at det var som at have mavepine i døgndrift. Han savnede slottet med dets hemmelige korridorer og alle dets spøgelser. Han savnede undervisningstimerne (med undtagelse af eliksir-timerne, hvor Snape underviste), han savnede den ugle-leverede morgenpost, at spise festmiddag hver dag i storsalen, at sove i sin himmelseng på sovesalen i Gryffindor-tårnet, at besøge nøglebæreren, Hagrid, i hans hytte nær Den Forbudte Skov; Og frem for alt savnede han Quidditch, den absolut mest populære troldmandssport (seks tårnhøje målringe, fire flyvende bolde og fjorten spillere susende omkring på koste). Harry potter og Hemmelighedernes Kammer, side 7
Dette græd jeg over. Vi er næsten ved slutningen, men filmene. en heldigvis har vi jo bøgerne og filmene at hive frem, men det er alligevel underligt!

– De havde aftalt, at de skiftedes til at flyve på Harrys Nimbus 2000. Det var den bedste kost; Rons gamle Stjerneskd blev alt for ofte overhalet af sommerfugle.Harry potter og Hemmelighedernes kammer, side 49

– Professer Severus Snape var ikke ligefrem Harrys yndlingslærer. Og Harry var så langtfra Snapes yndlingselev. Severus Snape var grusom, sarkastisk og upopulær blandt alle eleverne, undtagen dem fra Slytherin, som han farvoriserede, fordi det var hans eget kollegium. Snape underviste i Eliksirer.
“Måske er han syg!” sagde Ron håbefuldt.
“Måske er han rejst,” sagde Harry. “Han er jo igen blevet afvist som lærer i Forsvar mod Mørkets Kræfter!”
“Eller måske er han blevet fyret!” ivrede Ron. “Jeg mener, alle hader ham jo …”
“Eller måske,” lød en iskold stemme lige bag dem, “er han kommet for at høre jeres forklaring på, hvorfor I ikke var med skoletoget.”
Harry potter og Hemmelighedernes Kammer, side 80

– “Ved du, om vedkommende, der åbnede kammeret sidst, nogensinde blev fanget?”
“Åh ja … hvem det så end var, så blev de bortvist og udstødt,” sagde Malfoy. “De er sikkert stadig i Azkaban.”
“Azkaban?” sagde Harry undrende.
“Azkaban – troldmandsfængslet Goyle,” sagde Malfoy og så vantro på ham. “Helt ærligt, hvis du ikke snart tager dig sammen, ender det med, at din hjerne holder helt op med at fungere.”
Harry potter og Hemmelighedernes kammer, side 224

– “Hans øjne er grønne som en syltet frø
Hans hår er sort som tjære
Åh gid han var min, for han er så fin
Helte, der slog Mørkets Herre”
Harry potter og Hemmelighedernes Kammer, side 238

6 thoughts on “Ren Magi

  1. Åh ja, den følelse kender jeg alt for godt. Harry Potter er på en eller anden hjemlig – jeg er vokset op med den, og hvis jeg kan være tryg med en bestemt bog, så må det være den.

    Fed blog, i øvrigt.

    1. Lige præcis. Dé bøger ved man hvad er, og de skuffer aldrig. Man føler sig bare virkelig godt tilpas med en Potter-bog i hænderne ;D

      Mange tak!😀

  2. Det kender jeg godt. Jeg har det lidt sådan, at hvis jeg skal høre musik, mens jeg sidder og læser, så skal det være noget, jeg har hørt 1000 gange før, som ikke er nyt for mig, hvor jeg ikke skal koncentrere mig om, hvad de synger.😛 Men ellers fungerer Pride & Prejudice-soundtracket også ret godt, når jeg skal sidde og læse – det er så hyggeligt.😀 Generelt er “score”‘er/instrumentale soundtracks fra film bare hyggelige at sidde og lytte til. Engang fald jeg også altid i søvn med New Moons score i ørerne. Good timez.😀

    Forståligt! Jeg vil også virkelig gerne genlæse hele serien igen – men jeg har det også sådan, at jeg bare gerne vil have fuldkommen ro til det og gøre det, uden vi skal et eller andet. Og det sker ikke særlig tit😦

    Jeg ved ikke, om jeg er god til det – men tror, jeg slapper mere af, når jeg sidder derinde og ligesom ved, at det her, det kan jeg for pokker!😛 Men ja… det der med at være nervøs – lærer nok aldrig at forstå, hvorfor jeg bliver det. Det hele skal jo nok gå og det er jo ikke ligefrem fordi ens lærer vil spise en.😉

  3. Åhh, hvor vil jeg gerne i gang med Harry Potter bøgerne oss – jeg har bare SÅ mange andre ulæste bøger liggende her hjemme, som jeg også skal læse. What to do, what to do… Mmm, måske bare første bog, den er ikke så tyk (og den er min absolutte ynglings – jeg elsker hele introduktionen til universet, første gang han besøger diagon alley osv.)… Tjo, det kunne jo være det skulle overvejes. Hehe.

  4. Hvor er jeg glad for at du også har det på den måde! Er i gang med HP bøgerne for anden gang og jeg elsker dem virkelig! Da jeg havde læst bøgerne færdig for første gang var jeg lige ved at græde, for der er jo INTET som HP bøgerne! Og nu anden gang har jeg også en masse følelser. Kan blive ked af det bare at tænke på HP, fordi jeg bliver så glad (giver det mening?). Jeg kan også nogle gange blive vildt glad når jeg læser noget bestemt..

    Jeg ved præcis hvordan du har det, for det er en ubeskrivelig følelse at føle så meget for noget fiktivt. Nogle gange føler jeg endda, at jeg kender personerne, og at jeg er med dem… J.K. Rowling har bragt noget virkelig ubeskriveligt fantastisk til denne Verden!

Skriv et svar

