LÆST; Dinosaurens Fjer af Sissel-Jo Gazan

Originaltitel: Dinosaurens Fjer
Forfatter: Sissel-Jo Gazan
Genre: Krimi
Sideantal: 447

Bogens bagside:
Anna er vred. På sin mor, sit liv, sit biologispeciale og ikke mindst sin vejleder på Biologisk Institut, der har været umulig gennem et helt år. Da vejlederen bliver fundet myrdet, ligner det hævn, men har Anna slået ham ihjel? Politimanden Søren vil lade tvivlen komme Anna til gode, hvis hun hjælper ham med at begribe sagens makabre omstændigheder og ikke mindst med at gennemskue den naturvidenskabelige verden, der er styret af magt og prestige. Her er alle villige til at gøre alt for at nå længst.
Pludselig er Anna midt i et mareridt af sammenhænge, der ar tråde dybt ind i hendes speciale om dinosaurens historie og endnu dybere ind i hendes eget liv – og i Sørens.
________________________________
Så fik jeg endelig læst Dinosaurens fjer af Sissel-Jo Gazan færdig. Det har taget mig ret lang tid.
Jeg havde glædet mig til at læse denne bog, men den skuffede rigtig meget!

At denne bog er kåret til Årtiets bedste danske krimi, fatter jeg ikke. Jeg kan virkelig ikke forstå, at dette skulle være den bedste danske krimi. Jeg synes den var ret ringe, og jeg nød den ikke specielt meget.

Bogen handler om Anna som er biologistuderende. Hun er i gang med at skrive sit speciale, om dinosaurer og fjer, altså at de engang havde fjer. Pludselig dør hendes vejleder, af ikke helt naturlige årsager, og senere dør Annas gode ven og kollega Johannes også.

Bogen følger Anna, som er hovedpersonen, men samtidig følger man også nogle af de andre vigtige personer, og får en masse baggrundsviden om dem. Man hører f.eks. om politimanden Søren, Clive Freeman en canadisk biolog og vidst også nogle andre.
Så samtidig med at man følger sangen om de to det er myrdede, følger man også nogle sidehistorier, så man ligesom får et break fra krimi-delen.

Dette er noget at det jeg virkelig ikke bryder mig om i bogen. Jeg synes der er alt for meget udenomssnak, og alt for lidt krimi. Man får alt for mange historier, som jeg ærlig talt sagtens kunne have været foruden.
Krimidelen bliver derved lidt for let, og jeg synes, at slutningen, og afsløringen af morderen er så plat. Jeg havde lyst til at grine højlydt, fordi jeg synes det var alt for let, og for lidt gennemtænkt.

En anden ting jeg ikke kunne lide, var hovedpersonen Anna, og hvis der er noget jeg hader, så er det, hvis hovedpersonen i en bog er forfærdelig. Meningen er ligesom, at hovedpersonen, den man følger, er en man kan lide. Anna er rent ud sagt ucharmerende. Hun har simpelthen så ondt af sig selv. Især er der et sted hvor hun spørger sig selv, hvorfor hun ikke bare kan elske sit 3-årige barn. Jeg var ved at dø. Hun har den dejligste datter, men er bare så fucked up at hun er nødt til at tænke sådan. Jeg kunne slet ikke holde hende ud!

Nu lyder det som om, at jeg virkelig hadede bogen, men det er ikke helt rigtige. Den var okay. Det var ikke sådan, at jeg opgav at læse den, men jeg skulle virkelig tage mig sammen for at åbne den, og det synes jeg altså heller ikke kan være meningen med en god krimi.
Der var da også gode steder, og det var da en hyggelig nok bog, men i forhold til hvad jeg havde ventet, så skuffede den altså rigtig meget!

Bedømmelse:

Dette er nok mere 2 ½ bogorme, men det har jeg ikke. Men tre er nok lige lidt i overkanten. Så 2 ½

2 thoughts on “LÆST; Dinosaurens Fjer af Sissel-Jo Gazan

  1. Jeg var heller ikke så imponeret af bogen – jeg troede, den var mere overbevisende, nu hvor den havde fået så positiv omtale de seneste år. Men den var ok underholdning og ligger på linje med lettilgængelige feriebøger.

  2. Jeg kan i princippet også læse blogge om hvad det end skal være, så længe det blot er skrevet på en måde, så man er underholdt og man ikke gang på gang bliver forstyrret af irriterende stavefejl. Det skal være et sprog, der bare flyder, og som byder på små, sjove firnurligheder, der kendetegner den enkelte blogger.
    Det er også sådan, jeg ofte selv støder på nye blogge. Det må alligevel være svært at præstere et godt førstehåndsindtryk når man ved, at man kun har få sekunder som læseren bruger på at opsnuse nye blogge gennem andres kommentarsystemer og lignende. Det gælder virkelig om at fange læseren med det samme med alt, hvad det kræver.😉

Skriv et svar

