Jeg er færdig med stolte folk med fordomme

HI!

Jeg er færdig med stolte folk med fordomme. Eller, Stolthed og Fordom, kan vi også kalde den, klassikeren som alle vidst kender, har hørt om eller måske endda selv læst.

Ja, jeg har været virkelig lang tid om at læse den, og det irriterer mig rigtig meget. Både fordi jeg hader at bryde midt i en bog, holde pauser og vende tilbage efter lang tid. Det er meget federe at falde totalt ind i universet og læse mange sider af gangen.. Sådan har jeg det i hvert fald.
Men jeg har, som skrevet i et tidligere indlæg, haft nogle sløve, sløve, læsemåneder. Jeg ved ikke lige hvad der er sket. Men jeg har slet ikke kunne hanke op i mig selv og sagt “Åben bogen og læs!”. Og det er endnu en ting der irriterer mig. Så fra i dag af, skal der andre boller på suppen!
En anden grund til den sløve læsning af Stolthed og Fordom er, at jeg ikke er vand til at læse bøger skrevet i et gammeldags sprog, og det har min hjerne slet ikke kunne omstille sig til. Jeg ELSKER den skrivestil, det er slet ikke det, jeg har bare haft svært ved at vænne mig til det.

Nå, det var lidt et surt opstød, det var slet ikke meningen! Jeg ville bare fortælle, at jeg har læst den færdig, og jeg er helt vild med den. Jeg elsker tiden, skrivestilen, den måde Jane (Austen) beskriver sine karakterer gennem handlinger og væremåde og ikke udseende.. Og så er jeg helt vild med de sidste par kapitler. De gjorde bogen SÅ meget bedre.
Desuden er jeg vild med den humor der er i bogen. Jeg ved ikke, om det var Jane Austens intention, men jeg synes virkelig, at det er en sjov bog. Der er replikker, karakterer og scener som bare er helt igennem sjove og geniale. Og det havde jeg ikke ligefrem ventet fra denne bog.

Jeg var i hvert fald yderst godt underholdt!
Nu glæder jeg mig til at se den skønne tv-serie, med Collin Firth, som er så dejlig. Jeg har set den før, da jeg var mindre, og der kunne jeg også rigtig godt lide den. Men det bliver altså sjovt at se den, når man har læst bogen og kan huske detaljer derfra.

Jeg er stadig i gang med Vinden I Piletræerne, men holder lidt pause, da jeg nu også er gået i gang med Dinosaurens fjer af Sissel-Jo Gazan, som har vundet titlen som Årtiets danske krimi. Så det er jo lidt spændende!

5 thoughts on “Jeg er færdig med stolte folk med fordomme

  1. JEg diskuterer stadig lidt med mig selv, om jeg skal læse Stolthed og Fordom som en af årets klassikere… i første omgang er det en helt anden klassiker, jeg skal hente på biblioteket i morgen🙂

    Er spændt på, hvad du synes om Dinosaurens Fjer. Den var ikke helt så fængende/banebrydende, som jeg havde forventet, men en udmærket krimi alt i alt.

  2. Jeg er rigtig glad for den nye telefon! Puha, det ender jo med at jeg går hen og bliver en rigtig mobil-addict, selvom jeg er en af dem der afskyr, når folk sidder og glor i deres mobiltelefon i ét væk…. :b
    500,- kroner er bestemt en slat penge – det er da klart værd at tage i betragtning. Man tænker normalt ikke over at prutte om prisen i ganske almindelige forretninger, men det har man jo i bund og grund lov til at gøre, lige så tosset man vil. Jeg tror også, det hænger sådan sammen, at butikkerne godt ved at mange kun kommer for at kigge på en bestemt vare, for så senere at slå den op på nettet for at finde den til den billigste pris dér. Smartphones er fantastiske – helt bestemt et kup!🙂

  3. Det lyder dejligt med en bedre forståelse af tv-serien, for jeg synes, at den efterlader en del åbne spørgsmål. Ih, du frister mig til at købe bogen, når du roser den på den måde!!😀

Skriv et svar

