Klassiker #1: Alice’s adventures in Wonderland af Lewis Carroll

Originaltitel: Alice’s adventures in Wonderland
Forfatter: Lewis Carroll
Genre: Fantasy, børn
Sideantal: 94
___________
How doth the little crocodile
Improve his shining tail,
And pour the waters of the Nile
On every golden scale!
How cheerfully he seems to grin,
How neatly spreads his claws,
And welcomes little fishes in
With gently smiling jaws!

___________________________________

Jeg har altid elsket historien om Alice, og de fantastiske ting hun oplever i Eventyrland. Hele universet, karaktererne og plottet har altid fascineret mig. Alice i Eventyrland har været min yndlings Disneyfilm lige siden jeg var lille, og jeg har generelt altid elsket alle ting med Alice i Eventyrland, om det er film, tegninger eller ting med Alice i Eventyrland motiver. Men jeg har aldrig fået læst bogen.. før nu.

Alice’s adventures in wonderland er den første klassiker jeg har fået læst, og jeg er næsten allerede sikker på, at der ikke er nogen af de andre klassikere på min liste der slår denne.

Bogen er kort, kun 94 sider lang, og derfor flyver man let igennem den. Selvom den er så kort, synes jeg sagtens man kan nå at fordybe sig i teksten og universet. Dog ville det have været dejligt hvis den havde været længere. (Men så er der jo altid to’eren, Through the looking glass, som jeg glæder mig meget til at læse)

Der er mange ting i bogen som jeg genkender fra de Alice i Eventyrland film jeg har set. Jeg kender de rim og remser fra Disneyfilmen som jeg har set et utal af gange, og selvom jeg læste dem på engelsk, kunne jeg sagtens huske dem, hvilket gjorde mig rigtig glad. Og de er helt fantastiske på det originale sprog. Lewis Carroll kunne virkelig noget med ord, det kunne han.  
Jeg kan genkende Alice’s væremåde, den måde hun snakker med sig selv på, og de replikker hun har i bogen. Jeg er helt vild med det gammeldags og fine sprog der er i bogen, især når Alice snakker. Det føltes virkelig som at dykke tilbage i tiden, helt tilbage til 1865 hvor bogen blev udgivet.
Men der var også ting jeg ikke kendte til, som for eksempel The Duchess og andre karakterer, og det var rigtig rart, at det ikke kun var ting jeg kendte.

Første halvdel af bogen er fantastisk, hyggelig, spændende og sjov, mens anden halvdel, som dog også var rigtig god, ikke var lige så interessant.
Men for mig gjorde det ikke så meget. Jeg var super godt underholdt hele vejen igennem, og de originale tegninger af John Tenniel var med til at gøre det endnu mere interessant.

Fantastisk fantastisk bog.
Lewis Carroll, du har givet mig en ny yndlingsbog. Tak!

Bedømmelse:

One thought on “Klassiker #1: Alice’s adventures in Wonderland af Lewis Carroll

  1. Hvor er det pudsigt – jeg har aldrig tænkt på, at bogen faktisk er så kort. Det kan være, jeg skal læse den på et tidspunkt – jeg tror faktisk kun, jeg har set den som film – men der har jeg efterhånden også fået set den i flere udgaver.

Skriv et svar

