LÆST; Dødenkelt af Peter James

Originaltitel: Dead Simple
Forfatter: Peter James
Genre: Krimi
Sideantal: 314

Bogens bagside:
Michael Harrison er kendt for at drive gæk med sine venner. Da han nu skal giftes, øjner vennerne muligheden for omsider at gøre gengæld og arrangerer et temmelig morbidt indslag til hans polterabend. Men intet går som planlagt. Polterabenden slutter brat, da vennerne kører galt. De tre er dræbt på stedet, den sidste ligger i koma på hospitalet. Den vordende brudgom er der intet spor af, og ingen aner hvor han er.
Kriminalkommissær Roy Grace, der selv er plaget af sin kones mystiske forsvinden otte år tidligere, sættes på sagen. Hver eneste dag er der mange englændere, der forsvinder, og under normale omstændigheder ville politiet vente et par dage og se, om Michael ikke dukkede op af sig selv, men Roy Grace aner uråd.
For det første er Michaels forlovede en ualmindelig dejlig kvinde, som det er svært at tro, at nogen ville stikke af fra. For det andet er det tydeligt, at Michaels barndomsven og firmapartner, Mark Warren, der kom for sent til polterabenden, lyver, når han siger, at han ikke har nogen anelse om, hvad de andre havde planlagt. Den enes død…
________________________________

Jeg begyndte at læse denne bog sådan ret spontant. Min mor havde fortalt mig om den, og jeg synes den lød utrolig spændende, så jeg begyndte at læse den. Og den skuffede ikke, overhoved. En rigtig fin og hyggelig bog, som er hurtig at læse. Jeg var godt underholdt hele vejen igennem!

Bogen starter utroligt spændende ud, med Michaels polterabend, hvor hans venner har planlagt den sygeste joke, for at gøre gengæld for alt det Michael har udsat dem for. De lukker simpelthen Michael ind i en kiste, og begraver ham i jorden, med en walkie-talkie så de kan kommunikere med ham. Vennerne kører efterfølgende galt, og ingen andre ved hvor Michael er. Og så går kriminalkommissær Roy Grace i gang med at finde ud af det.

Jeg synes, at det er en virkelig spændende bog, OG der er nogle seriøse twists and turns, som man bare ikke havde set komme. Dem er der mange af, og der er virkelig fedt. Man sidder bare med så mange spørgsmål i hovedet, og er bare nødt til at læse videre for at få svar på dem.
Men på trods af alle disse twists and turns, er der stadig et eller andet der irriterer mig. Hele bogen lægger bare op til den en god slutning, og lige som man tror man har fattet hvad der sker og hvad der foregår, vender det hele op og ned, og bliver lidt for underligt. Det var stadig ret godt, men det var bare FOR uventet, og lidt svært at forstå sammenhængen. Jeg har lidt på fornemmelsen, at der er et eller andet i bogen der ikke hænger sammen, og som der ikke kommer svar på, og det synes jeg er ærgerligt. Det er næsten som om, at forfatteren har synes, at der skulle være noget mere, og har så bare fundet på et eller andet, som lige så godt kunne have været undladt.

Bogen skifter fra Michaels synspunkt, til Roy Grace’s til Michales forlovede og Mark Warren, firmapartneren. Dette giver virkelig en god fornemmelse af tid og sted. Især kapitlerne set ud fra Michaels synspunkt er fede, fordi det bare er så uhyggeligt at læse om at han ligger nede i en kiste.

Jeg var i hvert fald godt underholdt af bogen, og jeg bliver altså gladere og gladere for krimi-genren. Det er skide spændende!
Én ting der dog irriterer mig gevaldigt ved bogen er, at hovedpersonen hedder Roy Grace, og bliver kaldt for Grace. Wtf. Hver gang jeg læste det troede jeg at det var en kvinde. Vildt irriterende.

Bedømmelse:

Skriv et svar

