Læst: Heksejægerens Lærling af Joseph Delaney

Ja, nu er det så alligevel et godt stykke tid siden, at jeg læste Heksejægerens lærling færdig. Men jeg læste den hurtigt, på to dage, og jeg synes den var virkelig god. Nu har jeg så også lige læst 2’eren færdig, så nu kommer der lige nogle posts om de bøger. Jeg skal straks i gang med de næste i serien. Jeg havde bestilt 3,4 og 5 på biblo, men hvilken er ikke kommet endnu? 3’eren. Smart. Så nu går jeg i stedet i gang med Wuthering Hights. Anyways, on with it.

Om bogen: Bogen handler om den 12årige dreng Thomas Ward. Han er den syvende søn af en syvende søn, og har derfor nogle specielle evner, han kan nemlig se og føle ånder og skræmmevæsner. Det er hans skæbne at blive Heksejæger. Så han kommer i lærling hos byens Heksejæger, Gregory, som skal lære ham alt om hvordan man ”binder” skræmmevæsner og hekse, så de ikke kan rende rundt og lave ulykker.
Dog kommer Tom til at befri en meget stærk heks, en af de farligste hekse i byen, og det er nu hans job, at få hende fanget og ”binde hende”, i et hul i jorden. For heksejærgere dræber nemlig ikke heksene og skræmmevæsenerne, de” binder” dem bare til et hul i jorden, hvor det er umuligt for dem at komme væk.

Hvad synes jeg om bogen?: Jeg synes den er virkelig god. Jeg er jo helt vild med fantasybøger, og hekse for den sags skyld, så denne bog er lige noget for mig. Den er måske ikke voldsomt ”wow” agtig, men der er nogle fede idéer, og desuden er den ret uhyggelig til tider. Og det er ellers sjældent at jeg bliver ”skræmt” af bøger, men der var altså nogle steder, hvor den var ret uhyggelig.

Hvad er godt?: For det første er den ikke særlig lang, så man kan sagtens læse den på et par dage, og det er jo meget rart. Ellers synes jeg bare, at den er rigtig spændende, og man bliver suget helt ind i handlingen. Jeg synes den er rigtig spændende, og det er fedt at Tom allerede bliver udsat for så store farer lige når han er blevet lærling. Det starter serien ret godt ud. Den minder ikke om andre bøger jeg har læst. Det er et helt “nyt” univers”, for mi i hvert fald, med Heksejægere og ånder og skræmmevæsner og hekse, der skal fanges og sådan. Desuden foregår bogen i gamle dage, hvor man arbejdede på gårdene, og hekse var ildese, og skulle helst brændes. Det synes jeg er meget fedt, og på den måde får man også lidt historie om hekse.

Hvad er dårligt?: Der er ikke særlig meget. Nogle ting bliver gentaget, hvilket kan være lidt irriterende. Desuden er den skrevet i jeg-form, hvilket i sig selv ikke er irriterende, men nogle gange kommer der nogle lidt lange stykker, hvor han kun sidder og tænker, og ”snakker” med sig selv. Det er helt klart fedest når der er direkte dialog mellem ham og heksejægeren.

Bedømmelse af bogen:
* * * * *

4. Den er god! Jeg tror helt sikkert, at den serie er rigtig god. Jeg glæder mig super meget til, at læse mere om Toms eventyr og se hvilke farer der venter forude.

Skriv et svar

