Twilight.. eller Harry Potter?

Jeg har også postet dette på min anden blog, www.coewlessmovieshowblog.wordpress.com, men det passer også rigtig godt på denne blog. Og jeg har lo lige postet et indlæg om Twilight, så det kunne ikke være mere perfekt!😀

Der er mange der sammenligner Harry Potter og Twilight, selvom serierne ikke kan sammenlignes. Men jeg tror hvad folk mener, er at begge serier er blevet så store og populære, og der er så mange hardcore fans.. for historierne er slet ikke det samme jo, selvom det er den samme genre.
Jeg er fan af begge serier, og jeg kan godt forstå al den hype der er omkring dem. Men selvfølgelig er en af serierne min yndlings, og nu vil jeg forklare hvorfor.

Bøgerne:
Jeg synes begge bogserier er gode. Jeg læste selvfølgelig Twilight sagaen lang tid efter at jeg sluttede Harry Potter. Hvis jeg skal vælge en yndlings er det, uden tvivl, Harry Potter serien. Grunden til dette er, at jeg synes den er meget bedre skrevet, historien er så gennemtænkt og jeg kan tusind gange bedre lide universet JKR har lavet. Jeg synes det er helt fantastisk. Der er mange flere detaljer med i Harry Potter, hvilket jeg synes er super fedt! Desuden kan jeg godt lide at der er 7 bøger. Det er godt nok mange, men jeg elsker idéen med, at der er en bog for hvert skoleår, og bøgerne er så gode, at man sagtens kan have hele 7 bøger i en serie.
En anden ting er karaktererne. Jeg synes de er så dejlige, og jeg har virkelig svært ved at vælge yndlings, fordi de bliver beskrevet så godt, og de er alle sammen så godt fundet på!

Jeg elsker også Twilight sagaen, men jeg synes ikke at den er voldsomt genialt skrevet. Jeg synes der er nogle gode idéer med, og den er super spændende, men når man tænker over det, er den ikke så ”speciel” igen. Jeg kan godt lide karakterene, bortset fra Bella, selvom det er meningen at alle skal kunne lide hende fordi hun er så almindelig. Cullen familien er jeg stadig vild med, og jeg kan godt lide idéen med vegetar-vampyrer. Det gør historien lidt speciel og anderledes!
Men én ting må jeg give Twilight bøgerne, deres covers styrer! Jeg synes de er skide flotte. (Harry Potter coversne er nu også flotte…)

Filmene:
Okay, det er nok lidt svært at sige, siden jeg kun ar set 2 Twilight film, og 6 Harry Potter film, men alligevel vil jeg vove mig ud i at sige, at HP også vinder hér. Jeg er helt vild med Harry Potter filmene, især de sidste.. Halvblodsprinsen og Fønixsordnen er så gode! Skuespillerne er fantastiske, og de er virkelig godt castet. Og så er hele universet bare fantastisk lavet i de film. Jeg kan slet ikke fatte, hvordan man kan få noget til at se så magisk ud, det er virkelig forbløffende!
Jeg synes også at Twilight filmene er rigtig gode, men jeg har altså nogle problemer med deres skuespil.. De kan jo ikke spille skuespil, især ikke de to hovedpersoner som spilles ar Kristen Stewart og Robert Pattinson. Desuden synes jeg ikke, at der er nogen speciel god kemi i mellem dem. Jeg kan ikke rigtig se det, og jeg synes at de fleste af deres scener er virkelig akavede og underlige.
Men jeg kan super godt lide hvordan filmene ligner bøgerne så meget. Og jeg synes at New Moon var rigtig god, med de 3-4 måneder hvor Bella bare sidder i en stol på sit værelse. I bogen er der kun 4 blanke sider, men i filmen laver de det sådan, at hun sidder dér, og kameraet kører rundt om hende, mens månederne skifter. Det er helt perfekt lavet, og den scene er nok klart en af mine yndlings i Twilight filmene ind til videre!

Så ja, min yndlings af serierne er Harry Potter, og det er nok min yndlings af alle de serier jeg har læst/set. Jeg er bare så vild med det univers og hele idéen. Og jeg er og bliver en troldmænd/hekse pige. Magi styrer! (nerd).
Men jeg synes, at begge serier er helt fantastiske, og jeg synes at forfatterne og skuespillerne fortjener al deres succes, og jeg synes de har gjort et helt fantastisk arbejde!

Så lige nu glæder jeg mig super meget til, at se Eclipse og Breaking Dawn, når den kommer på et tidspunkt, og jeg glæder mig også virkelig virkelig meget til at se Harry Potter and the deathly hallows part 1 og 2!!!

Til slut vil jeg lige indsætte et citat jeg lige fandt. Det er Stephenie Meyer der udtaler sig om J.K. Rowling, og jeg synes det skide godt sagt!
“It’s terribly flattering to be compared to her, but there’s never going to be another J.K. Rowling; that’s a phenomenon that’s not gonna happen again.”

Skriv et svar

